Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Pondelok 29.4.2024
sk
Lea
, Leo
cz
Robert

V histórii máme viacero prípadov, keď rôzne produkty či firmy nechtiac doplatili na zle zvolený názov. Nebola to však ich chyba, ale skôr súhra nečakaných okolností a nešťastných náhod.

Dobrým príkladom z poslednej doby je pivo Corona, ktoré bude pandémia koronavírusu stáť milióny dolárov. Poďme sa teda pozrieť na ďalšie značky, ktoré viac či menej utrpeli v dôsledku nepredvídateľných udalostí.

1. Čokoláda/kníhkupectvo Isis

Výber názvu sa stal osudovým pre kníhkupectvo a značku čokolády Isis. Výrobcovia sa, samozrejme, inšpirovali rovnomennou egyptskou bohyňou, ale po tom, čo sa v roku 2014 prihlásila o slovo teroristická organizácia Islamský štát, mnohí na tieto výrobky nazerali v inom svetle.

What's in a name? ISIS bookstore in Colorado has nothing to do with the terrorist organization, yet is feeling the brunt of people's anger.http://shout.lt/bjQmN

Gepostet von KPLC 7 News am Donnerstag, 19. November 2015

Pre Islamský štát sa totiž začala používať skratka ISIS (Islamský štát v Iraku a Sýrii), prípadne ISIL (Islamský štát v Iraku a Levante) či Dá’iš. Najviac sa však skloňovala práve prvá menovaná skratka.

Kníhkupectvo s týmto názvom sa stalo terčom vandalov, hoci jeho prevádzkovatelia, samozrejme, nemali nič spoločné s teroristami. To sa ale agresívnym ľuďom nedalo vysvetliť. Výsledkom tak boli napádania zamestnancov a ničenie ich majetku.

Tento obchod však nie je jediný, ktorý nesie názov Isis. Patrí sem aj belgická čokoláda, ktorá sa vyrába už od roku 1923. Po tom, čo sa svet stal terčom teroristických útokov zo strany Islamského štátu, boli výrobcovia kvôli klesajúcim tržbám nútení názov značky zmeniť na Libeert.

2. Nápoj Sars

Ďalším produktom, ktorý v dôsledku nešťastných náhod doplatil na svoj názov, bol nealkoholický nápoj Sars. V roku 2002 sa začal po svete šíriť vírus SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome), ktorý sa rozšíril do viac ako 30 krajín a nakazil viac ako 8-tisíc ľudí. Podľahlo mu pritom 774 ľudí.

Aj v tomto prípade sa spoločnosť rozhodla pod tlakom okolností zmeniť názov na Sarsaparilla. V niektorých krajinách sveta ho môžeš nájsť aj pod názvom Sarsi či Sarsae.

Our fridge just got stocked up with Saxbys Sars so we can now survive summer!! Cheers to this double hit of great tasting Sarsaparilla!

Gepostet von Saxby's Soft Drinks am Montag, 21. Januar 2019

3. Sladkosti Ayds

Diétne cukrovinky Ayds sú pravdepodobne najznámejším príkladom totálne smolného výberu názvu. Išlo o sladkosti v rôznych príchutiach (čokoláda, mäta, karamel a arašidové maslo), ktoré mali zároveň za úlohu potláčať hlad a následné priberanie.

V USA sa tešili veľkej popularite najmä v 70. rokoch a začiatkom 80. rokov.

Ako však už iste vieš, práve v 80. rokoch naplno vypukla epidémia vírusu HIV a ochorenia AIDS. Zároveň sa tejto chorobe začínal venovať čoraz väčší priestor, pričom sa zdôrazňovala aj prevencia. Je jasné, že cukrovinky Ayds boli odrazu vnímané v radikálne odlišnom svetle.

Príliš tomu nepomohol ani fakt, že išlo o sladkosti, ktoré mali pomáhať pri znižovaní váhy. Rýchla strata hmotnosti bola totiž jedným z príznakov AIDS. Podľa dostupných údajov spadli tržby Ayds o rovných 50 %. Napokon bol produkt úplne stiahnutý z predaja.

4. Kníhkupectvo Tea Party

Kníhkupectvo Tea Party Bookshop v americkom Saleme bolo tiež prinútené zmeniť svoj názov. Stalo sa tak po tom, ako sa v rokoch 2009-2010 rozmohlo v Amerike konzervatívne politické hnutie Tea Party Movement, spájané s Republikánskou stranou.

To svojím názvom odkazovalo na historický protest Boston Tea Party, ktorý sa odohral v roku 1773 a bol jednou z predohier k americkej revolúcii.

Gepostet von DatascribeDigitalmarketing am Donnerstag, 3. Dezember 2015

Problém teda nastal, keď priaznivci Tea Party Movement navštevovali kníhkupectvo Tea Party, pretože si mysleli, že sa v ňom predávajú publikácie o tomto hnutí. Keď sa dozvedeli, že tam nič také nemajú, odchádzali nahnevaní a sklamaní. Prevádzkovateľom tak neostalo nič iné, než kníhkupectvo premenovať na Tigress Books.

5. Ebola Communications

Ebola Communications je agentúra so sídlom v Ukrajine. Tá sa, samozrejme, dostala do trochu zlého svetla, keď svetom hýbala epidémia eboly. Táto choroba sa síce úplne prvýkrát objavila už v roku 1972, avšak k mimoriadne veľkej epidémii eboly došlo v rokoch 2013-2016 v západnej Afrike. Nakazilo sa 8 997 ľudí, pričom 4 493 z nich zomrelo.

Gepostet von Ebola Communications digital agency am Mittwoch, 12. April 2017

Ebola Communications príliš nepomohol ani fakt, že sa špecializovali na virálny marketing (ebola je vírusové ochorenie). Podľa šéfa agentúry však vypuknutie epidémie nemalo na samotnú Ebola Communications príliš negatívny dosah, pokiaľ nerátame príspevky na Facebooku, v ktorých sa ľudia od zamestnancov dožadovali informácií o chorobe.

V Budapešti však v čase epidémie sídlila aj reklamná spoločnosť Ebola Play, ktorá bola napokon pre istotu premenovaná. Jej vedúci povedal, že sa tak chcú vyhnúť akejkoľvek dezinterpretácii v súvislosti s prebiehajúcou epidémiou v Afrike.

6. Autá Zica

Automobily Zica pochádzali z dielne indickej spoločnosti Tata Motors. Ich názov začal pôsobiť nevhodne po tom, ako sa začiatkom roku 2015 začal z Brazílie šíriť vírus Zika. Ten zasiahol aj Južnú Ameriku, Spojené štáty americké a Karibik.

Spoločnosť Tata Motors sa tak rozhodla svoje autá premenovať.

The New Tata Zica is Tata Motors latest car to hit the Indian Market. Aimed against the Maruti Suzuki Celerio, Hyundai…

Gepostet von PowerDrift am Montag, 14. Dezember 2015

7. Softvérová spoločnosť Silk Road

Zdalo by sa, že názov Silk Road nemôže mať žiadnu negatívnu konotáciu. Zakladatelia softvérovej spoločnosti s týmto názvom si to iste mysleli tiež. Celkom očividne ním odkazovali na historickú Hodvábnu cestu, ktorá viedla cez Strednú Áziu a spájala Čínu s Rímskou a Byzantskou ríšou. Smola však zaúradovala aj v tomto prípade.

SilkRoad Connections features 40+ sessions from industry leaders on Recruiting, Learning, Onboarding and Performance for…

Gepostet von SilkRoad Technology am Donnerstag, 18. April 2019

V roku 2013 totiž FBI rozbilo nelegálne internetové trhovisko, ktoré existovalo na darknete. A to malo názov, no áno – Silk Road. Obchodovalo sa na ňom najmä s drogami. Napriek tomu sa zakladatelia spoločnosti rozhodli ponechať si pôvodný názov a podľa dostupných informácií sa ich škandál s darknetovým trhoviskom výraznejšie nedotkol.

8. Softvérová spoločnosť Analtech

Spoločnosť Analtech z mesta Newark v štáte Delaware je tak trochu výnimkou oproti ostatným značkám v tomto článku. Totiž, s jej názvom sa nespájajú žiadne nečakané náhody a nepredvídateľné okolnosti. Ale tak uznaj, Analtech asi nie je úplne šťastný názov.

Zdá sa však, že v tomto prípade to nikomu nevadí, resp. nevadilo. Analtech totiž nie je spoločnosť, ktorá by bola masovo známa, keďže sa venuje predaju pomôcok pre rôzne laboratóriá na svete. Podľa všetkého však názov dobre bavil obyvateľov Newarku, takže, keď sa napokon spoločnosť premenovala na Miles Scientific, zavládol medzi nimi pochopiteľný smútok.

What the fuck? The running joke of Newark is gone!!!

Gepostet von Meanwhile in Delaware am Samstag, 3. Juni 2017

9. Pivo Corona

Pomaly sa dostávame do súčasnosti. Momentálne zúri pandémia koronavírusu, ktorý sa už rozšíril prakticky do celého sveta. Mnohé štáty, vrátane Slovenska, zavádzajú tvrdé bezpečnostné opatrenia, aby zamedzili ďalšiemu šíreniu vírusu. Napriek tomu štáty, ako Taliansko či Španielsko, hlásia veľké problémy, obrovský počet nakazených a (bohužiaľ) aj mŕtvych.

Je jasné, že aj napriek apelom od vlády a vedcov spôsobil vírus medzi obyvateľmi pomerne veľkú paniku. Jednou z jej charakteristík je aj šialené vykupovanie supermarketov. Aj v tejto krízovej chvíli však na pultoch ostávajú potraviny, ktoré nikto nechce. A hádaš správne, patrí medzi ne aj pivo Corona.

To, samozrejme, opäť doplatilo na nešťastný názov a niet divu, že sa mu ľudia proste inštinktívne vyhýbajú. Mnohí si dokonca myslia, že pivo priamo súvisí s koronavírusom.

Gepostet von Queens Beauty Supply am Samstag, 29. Februar 2020

Spoločnosť Anheuser-Busch InBev, ktorá túto značku vlastní, síce tvrdí, že zaznamenala výrazné prepady v predaji a očakáva, že príde o zisk približne 170 miliónov dolárov, na druhej strane však pozoruje aj zvýšený záujem niektorých zákazníkov. Celkovo sa ale dá očakávať, že spoločnosť kvôli koronavírusu stratí približne 10 % zisku.


Dušan Šutarík
Na EMEFKA píšem hlavne o filmoch a seriáloch.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.